פסטיבל הקולנוע הגאה בסכנת סגירה

כל מי שעוקב/ת אחרי הפעילות של פסטיבל הקולנוע הגאה יודע/ת שהרשמת הסרטים לפסטיבל נפתחת בדרך כלל בספטמבר, והתחרויות השונות כמו תחרות הפיצ’ינג והתסריט הקצר נפתחות בנובמבר או דצמבר. השנה עדיין לא נפתחה ההרשמה.

כבר קיבלנו מאות פניות מהארץ ומחו”ל, נשות ואנשי קולנוע ובידור להט”בים שרוצים להגיע ארצה להציג את סרטיהם או להופיע במסגרתו זוכים לקבל ממני את התשובה הבאה:
אין לי מושג אם יתקיים פסטיבל קולנוע גאה בתל אביב בשנת 2019 ❗

בחודש אוגוסט 2018, לאחר 9 שנים של תמיכה בפסטיבל, מועצת הקולנוע הגישה לסינמטק תל אביב דרישה שערורייתית להחזר כספי רטרואקטיבי בסך 244,203 ₪ . לפי טענת ועדת התמיכות של מועצת הקולנוע “עפ”י נתוני ביצוע סופיים לשנת 2013, התקציב לפעילות הפסטיבל היה נמוך מסך של 400,000 ₪ ולפיכך נמצא כי הגוף אינו עומד בתנאי הסף לקבלת התמיכה בשנת 2014.”

חשוב לציין, שמאז הכנסת הקריטריון לתקציב מינימום היה תקציב הפסטיבל מעל 400,000 אלף ₪ וכך הופיע גם בכל הדוחות שהוגשו למועצת הקולנוע.

בנוסף, מועצת הקולנוע מקפיאה את סכום התמיכה לשנת 2018, עד שהדברים יתבררו בערכאות משפטיות שונות בחודשים הקרובים או בשנים הקרובות. מדובר ב-217 אלף ₪ שבלעדיהם הפסטיבל נופל לגרעון עצום ובלתי מתוכנן, שממנו לא נוכל להתאושש.

מצב זה מעמיד בסכנה ממשית את קיום הפסטיבל של שנת 2019 ❗

אנחנו קוראות וקוראים למועצת הקולנוע לחזור בה מבקשתה ולאפשר לפסטיבל להתקיים בכבוד. לא נסכים לנעול את שערי הפסטיבל ולהכריז על סגירתו.

לצערנו גם מצד סינמטק תל אביב אנחנו שומעים עד כה יותר דיבורים מאשר מעשים :

1) על אף דברי מנהלת הסינמטק שהסינמטק מעוניין בקיום הפסטיבל ב 2019, ואף החל תהליך בירור בנושא בעזרת משרד עורכי דין, חתימת חוזי העבודה על הפסטיבל מתעכבת.
2) סינמטק תל אביב מסרב לשלם לספקי הפסטיבל של שנת 2018 ומעכב את המגיע להם במשך חמישה חודשים.
3) הנהלת הסינמטק לא העבירה לנו את הטפסים לבקשת התקציב לפסטיבל 2019 למועצת הקולנוע.
4) פגישה שהובטחה לנו בנושא לתחילת שבוע זה עדיין לא נקבעה.
5) הנהלת הסינמטק מתעלמת מהאימיילים ומסננת את הטלפונים של גיל סימה, המנהל הכללי של הפסטיבל.
6) הנהלת הסינמטק לא משתפת איתנו מידע ופרטים נחוצים על הפרשה: פגישה שנקבעה עם עורכי הדין העוסקים בנושא התבטלה ברגע האחרון משום שנציג הנהלת הסינמטק לא הגיע. לפי שמועות שהגיעו לאוזנינו אמור היה להיות שימוע במועצת הקולנוע במהלך חודש נובמבר אך הנהלת הסינמטק סירבה להתייחס לבקשותיו של המנהל הכללי של הפסטיבל כדי לקבל מידע על השימוע.

אנחנו קוראות וקוראים להנהלת סינמטק תל אביב לשלם במיידי לספקי הפסטיבל של שנת 2018 ולהתחיל לאפשר להנהלת הפסטיבל להתחיל לעבוד על פסטיבל 2019, לשמור על שקיפות מלאה ולענות לאימליים ולטלפונים.

אנחנו קוראות וקוראים לעיריית תל אביב-יפו להתערב בנושא בדחיפות ולא לעמוד מהצד בזמן שמוסד כה חשוב לקהילה עומד בסכנת סגירה.

כמה פרטים על הפסטיבל למי שאינו/ה מכיר/ה: בשנה האחרונה המפיק גיל סימה החל לכהן כמנהל הכללי של הפסטיבל, ויחד עם צוות מסור של אוהבות ואוהבי קולנוע, יצרנו פסטיבל גדול בכל קנה מידה, שאליו הגיעו אלפי צופים. גם מועדון הסרטים החודשי של הפסטיבל משגשג עם יותר מכמה אלפי צופים מבקרים. הפסטיבל יוזם אירועי קולנוע גאים ברחבי הארץ, בשדרות, בבאר שבע, בחיפה ועוד. הוא יזם והעניק מסגרת לתחרות הדראג הבינלאומית שעוררה גלים בעולם, כחלק מהתפישה פורצת הדרך לשיתופי פעולה בין תחומיים באמנויות המובילות של הקהילה הגאה. השנה תכננו להמשיך ולהגדיל את הפסטיבל, ולהמשיך להתרחב, חרף הקשיים הבינלאומיים הרבים מצד פעילי BDS שמתנגדים נחרצות לפסטיבל, שמושך תשומת לב חיובית ותרבותית לארץ.

לפסטיבל הקולנוע הגאה הישגים מקומיים ובינלאומיים רבים. ביולי 2018 מגזין הקולנוע הבינלאומי החשוב MovieMaker בחר בפסטיבל הקולנוע הגאה כאחד מ-25 פסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים המגניבים ביותר בעולם. בשנת 2014 ו-2015 פסטיבל הקולנוע הגאה של תל אביב נבחר על ידי מגזין הקולנוע Indiewire כאחד מעשרת הפסטיבלים הלהט”בים המובילים בעולם. בתור המייסד ומנהלו האמנותי של הפסטיבל הוזמנתי לשפוט בפסטיבלים בינלאומיים חשובים, בהם פסטיבל קאן, פסטיבל ברלין ופסטיבל גוודלחארה – פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הגדול ביותר בארצות מרכז ודרום אמריקה.

תודה לנעמה פלוקסמן על עיצוב הקובץ ולמעצבות הפוסטרים של הפסטיבל לאורך השנים: סיון לוי, סלעית קורץ ושחף מור

יאיר הוכנר
מייסד ומנהל אמנותי


Warning: Division by zero in /home/tlvfest/public_html/tlv/he/wp-includes/comment-template.php on line 1459